Squatten uitvoering

Squatten: Hoe doe ik dat?

Squatten is de beste oefening voor het trainen van je beenspieren. Je pakt niet alleen je beenspierenen, maar ook je buikspieren. Squatten is dan ook een compound oefeningen. Het wordt ook wel de koning van alle oefeningen door Stronglifts genoemd.

Het is bij het squatten belangrijk dat je de juiste techniek gebruikt om blessures te voorkomen. In dit artikel leggen wij je uit hoe jij de squat goed uitvoert en bespreken we de meeste gemaakte fouten zodat jij deze kunt vermijden!

Kijk jij liever naar een video? Bekijk hier de video van Anthony Kruijver.

Handleiding squatten met stang

  1. Begin met het verplaatsen van de stang naar de juiste hoogte, zorg dat de stang ongeveer iets onder je schouder uitkomt. Ga onder de stang door en leg de stang op je boven rug, pak de stang vast met je handen en zet je voeten ongeveer een schouder wijdte uit elkaar. Nu kun je de stang uit het rek halen en een stap naar achter nemen.
  2. Ga rechtop staan en richt je tenen iets naar buiten, zorg ervoor dat je het gewicht op de binnenkant van je voet zet. Zak naar beneden door je knieën naar buiten te richten en zak met je heupen omlaag. Zorg ervoor dat je knieën de zelfde kant op wijzen als je tenen. Blijf je buikspieren aanspannen om je torso recht te houden.
  3. Zak naar beneden totdat je heupen lager dan je knieën zijn. Hoe dieper je zakt hoe betere je spieren worden aangespannen. Kom vervolgens weer omhoog tot je weer rechtop staat.

Veel gemaakte fouten

Halve reps

Een van de meeste gemaakte fouten bij het squatten is niet diep genoeg zakken, als resultaat van halve reps worden je spieren niet goed samengetrokken waardoor je dus niet gebruik maakte van de volledige range of motion.

Knieen buigen naar binnen

Wat we vaak zien is dat wanneer mensen te zwaar squatten ze dit compenseren met de knieën naar binnen te buigen, dit heeft als resultaat dat je knieën in een kwetsbare positie terecht komt. Zorg er dus voor dat je knieën naar buiten buigen tijdens de squat.

Hoe wordt ik sterker met squatten?

Één van de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat je steeds sterker wordt is progressive overload. Dit betekent dat je je spieren telkens weer meer belast dan die keer ervoor. Progressive overload kan op verschillende manieren worden toegepast. Lees een uitgebreide uitleg over progressive overload in ons artikel Progressive overload voor spiergroei. Naast het blijven overbelasten van je spieren, is het ook van belang dat je je lichaam van de juiste voedingsstoffen voorziet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *