Heelijke kip uit de oven

Voeding voor spiergroei

Krachttraining draait niet alleen om het trainen. Het is ook zeer belangrijk dat je de juiste voeding binnenkrijgt. Zonder het binnenkrijgen van de juiste voeding zul jij nooit je beoogde resultaat behalen!

Het gaat er niet alleen om dat je lichaam genoeg voeding binnenkrijgt, het gaat vooral om het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen. De voedingsstoffen kun je onderverdelen in drie groepen, deze voedingsstoffen worden ook wel macronutriënten genoemd.

De macronutrienten

De macronutriënten worden in drie verschillende groepen onderverdeeld, namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten. Naast de macronutriënten bestaat de meeste voeding ook nog uit water.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van energie voor de mens. Enkele vormen van koolhydraten die veel voorkomen zijn suikers, zetmeel en vezels. Bij goede bronnen voor koolhydraten moet je denken aan volkoren producten zoals havermout en volkoren brood. Volkoren producten hebben als voordeel dat de energie langzaam wordt vrijgegeven wat zorgt voor een evenredige afgifte van energie. Als resultaat van de evenredige afgifte blijft je suikerspiegel laag.

Eiwitten

Eiwit is een belangrijke voedingsstof om binnen te krijgen. Ze vormen de bouwstoffen voor je lichaam en geven je lichaam energie. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Je lichaam produceert deze aminozuren zelf ook. Echter kan je lichaam deze niet allemaal aanmaken, daarom noemen we de aminozuren die je binnenkrijgt via je voeding essentiële aminozuren. De eiwitten zorgen voor sterke botten en sterke spieren. Eiwitten zijn erg belangrijk voor herstel bij krachttraining.

Vetten

Vetten zijn een bron van energie en essentiële vetzuren. Ze bestaan uit onverzadigde en verzadigde vetten. Verzadigde vetten zorgen voor een stijging van het LDL-cholesterol in je bloed en daarom is het belangrijk dat je verzadigd vet zoveel mogelijk vermijd.

Welke verhouding voor macronutrienten past bij mij?

Voor ieder doel is de juiste verhouding van macronutriënten anders. Fit.nl heeft een een artikel gepubliceerd wat jou kan helpen met het bepalen van de juiste verhouding voor jouw doel.

De micronutrienten

Naast macronutriënten bevat voeding ook micronutriënten, ze komen in kleine hoeveelheden voor. De micronutriënten bestaan uit belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen die je lichaam nodig heeft en niet zelf kan aanmaken. Als resultaat hiervan is het dus belangrijk dat je in je dieet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt om zo een goed functionerend lichaam te bevorderen.

Er zijn in totaal 13 vitamines, enkele bekende vitamines die wij nodig hebben zijn vitamine A, D, E en K. Deze vitamines komen voornamelijk voor in groente en fruit.

Er zijn veel verschillende soorten mineralen. Voedingscentrum heeft een lijst met alle soorten mineralen opgesteld met de aanbevolen hoeveelheid.

Spoorelementen zijn de laatste van de groep. Enkele belangrijke spoorelementen zijn: Zink, Kobalt en Koper.

Hoe krijg ik alle micronutriënten binnen?

Omega 3 voeding supplement
Omega 3 voeding supplement

De beste manier om alle vitamines, mineralen en spoorelementen binnen te krijgen is door het volgen van een gevarieerd dieet. Echter kan het zijn dat voeding alleen niet genoeg is. Je kunt er dan voor kiezen om supplementen te gaan gebruiken. Doe dit alleen als je dieet in orde is en je zeker weet dat je niet genoeg binnenkrijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *